Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1574
View
22
Reply

[Tempatan] Sejarah terukir: Ibubapa berkulit hitam tapi Tinara cerah pula

[Copy link]

Author: Nahnukutu       Show all posts   Read mode

Author
Post time 4-7-2020 09:45 AM | Show all posts |Read mode
Tinara cerah pula
MyMetro Utama

image.png
TINARA miliki kulit berwarna cerah berbanding Tin dan Ara.

Mohd Jamilul Anbia Md Denin
am@hmetro.com.my


PUTRAJAYA: Sejarah terukir apabila seekor anak seladang 'pelik' selamat dilahirkan di Pusat Menyelamat Hidupan Liar Kebangsaan dan Pusat Konservasi Hidupan Liar (PKHL) di Sungkai, Perak.

Ketua Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan), Datuk Abdul Kadir Abu Hashim berkata, anak seladang itu dilahirkan tepat jam 8 pagi kelmarin di PHKL Sungkai oleh pasangan seladang dewasa dinamakan Tin dan Ara.

Menurutnya, ketika dilahirkan, berat anak seladang itu dianggarkan sekitar 15 kilogram dan didapati sihat serta aktif.

"Berbeza dengan ibu bapanya yang mempunyai kulit berwarna gelap kehitaman, uniknya anak seladang dilahirkan ini mempunyai warna kulit cerah.

"Anak seladang ini kemudian dirawat dan dimasukkan cip mikro (ID) di dalam tubuhnya. Anak seladang itu kemudian diberikan nama Tinara. Pemantauan 24 jam dilakukan ke atas anak seladang itu bagi memastikan haiwan itu dalam keadaan selamat dan sihat," katanya.

Sementara itu, Ketua Pusat Konservasi Hidupan Liar, Sungkai, Perak, Cosmas Nga berkata, anak seladang itu dilahirkan secara normal oleh ibu haiwan itu yang berusia empat tahun.

"Ibu seladang itu sebelum ini dilahirkan di PKHL Sungkai pada 2016. Seladang biasanya akan melahirkan anak sendiri tanpa bantuan kakitangan.

"Keadaan agak berisiko bagi kakitangan Perhilitan untuk membantu berikutan Seladang jantan akan melindungi seladang betina yang mahu melahirkan anak," katanya.

Menurutnya, seramai tiga kakitangan Perhilitan memantau dan menjaga anak seladang itu selama seminggu bagi memastikan anak Seladang itu benar-benar sihat dan dijaga ibunya.

"Seladang hidup dalam berkumpulan dan amat menjaga keluarganya terutama dalam kalangan Seladang jantan. Haiwan liar dilindungi ini adalah spesies yang mudah mengalami tekanan perasaan terutama ketika di dalam kurungan.

Difahamkan seladang dewasa atau turut dikenali sebagai Kerbau Tanjung, Kerbau Air Liar Asia dan bison mampu cecah berat sehingga hampir satu tan seekor.

Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 4 Julai 2020 @ 6:35 AM


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 4-7-2020 10:11 AM From the mobile phone | Show all posts
isunya...sapa yg curang???
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 10:34 AM | Show all posts
alolooooooo hahahahah
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 10:36 AM | Show all posts
"Berbeza dengan ibu bapanya yang mempunyai kulit berwarna gelap kehitaman, uniknya anak seladang dilahirkan ini mempunyai warna kulit cerah.


kulit ngan bulu pun x tau beza....
n tak kan lah x pernah dengar term albino bagai..
mana tau anak tu kena kenan albino sikit
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 10:44 AM | Show all posts
ingatkan pasal blacklivesmatter tadi
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 10:45 AM | Show all posts
Dasar binatang dah curang tak mengaku pulak
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 12:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku google nak tengok rupa seladang mcm mana.. Ingat kecik mcm rusa, tapi artikel cakap kerbau air, lepas google mak aihh besar giler
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 12:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 4-7-2020 10:11 AM
isunya...sapa yg curang???

Harap pusat konservattif  nanti boleh semak kat cctv
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 12:45 PM From the mobile phone | Show all posts
nazzse replied at 4-7-2020 12:01 PM
Aku google nak tengok rupa seladang mcm mana.. Ingat kecik mcm rusa, tapi artikel cakap kerbau air,  ...

errr..... kau tak pernah tgok seladang ke sebelum ni...
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 12:58 PM | Show all posts
apa dh jadi kat kacukan seladang & lembu - selembu? ada lagi ka camna??
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 01:01 PM | Show all posts
PHKL ? PKHL


hehehehe
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 01:13 PM | Show all posts
aidilfitri tahun lepas aku makan rendang seladang dengan lemang
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-7-2020 01:48 PM | Show all posts
nazzse replied at 4-7-2020 12:01 PM
Aku google nak tengok rupa seladang mcm mana.. Ingat kecik mcm rusa, tapi artikel cakap kerbau air,  ...

boleh tengok live kat zoo negara


Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 02:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Polygenic inheritance dlm kalangan seladang mgkin?
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:29 PM From the mobile phone | Show all posts
dubuk replied at 4-7-2020 01:13 PM
aidilfitri tahun lepas aku makan rendang seladang dengan lemang

Rasa macam mana
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:46 PM | Show all posts

rasa macam kerbau tapi sedap lagi

Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 05:00 PM From the mobile phone | Show all posts
dubuk replied at 4-7-2020 04:46 PM
rasa macam kerbau tapi sedap lagi

Kerbau kan daging kasar, maknanya lagi lembut la daging seladang ni..
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 06:45 PM From the mobile phone | Show all posts
sekngucing replied at 4-7-2020 04:45 AM
errr..... kau tak pernah tgok seladang ke sebelum ni...

Tak.. Binantang rare kan?
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 07:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagus seladang jantan ni..teman bini beranak..
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 07:29 PM | Show all posts
Kurex replied at 4-7-2020 05:00 PM
Kerbau kan daging kasar, maknanya lagi lembut la daging seladang ni..

lebih kurang gitu la..

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list