Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
4676
View
162
Reply

[Tempatan] Supaya Anak Jadi ‘Jantan’! Budak Lelaki Menangis Mak Humban Alatan Mengait

[Copy link]

Author: YgBenar    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 4-7-2020 03:43 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Seperti yang boleh dilihat, sudah banyak pekerjaan yang sinonim dengan para wanita sudah didominasi oleh kaum lelaki. Antaranya adalah memasak, menjahit, florist dan juga jurusolek antara bidang yang turut menarik minat kaum lelaki untuk mempelajarinya.

Namun, tidak semua orang mampu menerima bahawa bidang-bidang ini juga mampu menjadi satu pekerjaan buat insan diluar sana walaupun berlain jantina. Stereotaip ini dilihat masih lagi dibelenggu oleh genarasi lama ataupun mereka yang masih tidak menerima arus pemodenan.

Kerja perempuan, barang mengait semua dibuang emak!

Seorang gadis berkongsikan dilaman Twitter, mengenai kisah anak saudaranya yang menangis gara-gara hobi kegemaran ditentang keras oleh ibunya sendiri. Anak saudara gadis ini gemar menjadikan seni mengait sebagai hobi dimasa lapangnya.

Hobi tersebut ditentang gara-gara, anak saudaranya itu merupakan seorang lelaki dan hobi tersebut tidak sewajarnya dipraktikkan kerana ia merupakan pekerjaan seorang wanita

kena marah dengan mak sebab tak macam budak lelaki lain

Screenshot_2020-07-04-15-42-35-72.png

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 4-7-2020 03:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Mak bodoh. ....
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 03:46 PM From the mobile phone | Show all posts
zmn dh berubah
x semestinya anak tu jadi sajat sok
kut2 dia blajar mengait bagai ni, ada skills menjahit buat baju ke, mana tau bleh berdiri sebaris dgn bernard chandran ke, rizman ruzaini ke or radzwill yg skang hanya amik order buat baju dr kerabat perak je
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 03:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Gaydar juga tu. Harap adik ni balance la benda hobi dgn seni bersosial dengan bitches

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku antara golongan pro tradisi. Dan aku sokong sangat tindakan si emak ni.
“Boys will be boys”, OK. Football, rugby...... thats your game
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Huhu ok tu mak tu..humban je.lagi satu kata org tgh anak lelaki ni membesar jangan bagi minum soya.akan merencatkan hormon jantan & ke arah keperempuanan..tidakkkkkkkk
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:42 PM From the mobile phone | Show all posts
takpe la dik..nanti mak kau dah tua.kau humban je Kat rumah orang tua.
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesian kt anak. Kalau minat dia, apa salahnya. Iols dulu suka main Bola sepak dgn budak2 laki, takde pun tua2 jadi tomboi?

Bdway, lembut tak semestinya end up jadi gayah/pondan, ramai je schoolmate iols lembut tapi jalani hidup lelaki normal, berkeluarga elok anak2 pun dijaga dgn elok malah lebih elok dari laki konon maskulin
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:46 PM | Show all posts

ini pasti emak kg timun
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:47 PM From the mobile phone | Show all posts
allshares replied at 4-7-2020 04:43 PM
Kesian kt anak. Kalau minat dia, apa salahnya. Iols dulu suka main Bola sepak dgn budak2 laki, takde ...

Anak lelaki akak minat masak. ..so dia ambil kulinari. ..mmg dari kecil suka beno tengok rancangan masakan mat saleh tu...semua nama chef antarabangsa dia tahu dan ikuti rancangan masak depa. ..masak babi ke apa ke tetap dia tengok...hehe...so akak support je. ..X de pula takut jadi pondan ke apa
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:49 PM From the mobile phone | Show all posts
PerKasa replied at 4-7-2020 04:46 PM
ini pasti emak kg timun

Bukan dia jadi pondan atau minat pakai pakaian perempuan atau mekap pun..minat mengait. ..mcm perempuan minat bertukang. .ko ingat x de ke perempuan minat bertukang?
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:51 PM | Show all posts
Kat mana nih? Indon ka?

Kesian anak dia, minat mcm tu dah dianggap kesalahan besar. Apa beza hobi mengait dan memasak? Takkan tunjuk minat dgn sesuatu yg feminin terus dicop songsang. Org pompuan minat hobi jantan takda pulak org mengata lesbian

Anyhoo... Tak boleh salahkan maknya 100% sbb dah di brainwash dgn sistem patriarchy dan berkurun2 punya rigid division of gender roles. Bersukan bagai nak rak pun, tak menjamin naluri seseorg tu lurus ke jalan yg benar ya.
Cth Jason Collins, bintang NBA

Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:53 PM | Show all posts
Edited by I.am.PH at 4-7-2020 09:08 AM

Oh my god, so sad...

I'm so lucky and so blessed.

Both of my parents so supportive in whatever I like, wish or do.

Even if it did not confirm to political, cultural, social or gender norms.

Even when I wish to buy and ride supermoto as a hobby, which is least girly motorcycle.


Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Kemas ya hasil mengait anak ni.. sayang bakat dia tak boleh berkembang. Rugi.
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 4-7-2020 04:47 PM
Anak lelaki akak minat masak. ..so dia ambil kulinari. ..mmg dari kecil suka beno tengok rancangan ...

Betul kak noor, minat yg baik ni kt as mak bapak sokong jela, lagipun minat2 ni la yg boleh elak anak2 terjebak dgn perkara2 tak elok, sbb masa lapang diisi.

Untung2 kdg2 dpt merasa hasil tgn anak sendiri.
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 04:59 PM | Show all posts
nak buat macam mana dah dia nak jadi gayah... bukan dia minta pun... ko yang lahirkan dia dekat dunia ni... dia tak pernah mintak pun
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 05:00 PM From the mobile phone | Show all posts
allshares replied at 4-7-2020 04:56 PM
Betul kak noor, minat yg baik ni kt as mak bapak sokong jela, lagipun minat2 ni la yg boleh elak a ...

Ya..boleh boleh buka bisnes atau jadi sumber hidup masa depan dah minat depa. ...yg buruk kita sentiasa bagi peringatan dan panduan ....minat depa sentiasa kita support dan guide. ...kak mmg suruh anak sambung ke luar negara kalau boleh lah dlm bidang masakan ni..hah pergila ko merantau hidup di negara orang biar jadi kuat tabah dlm hidup. ...sekarang dia ambil bahasa Perancis. ...akak sendiri belajar dari dia sama2. ..huhu. ...
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 05:01 PM | Show all posts
MissyMolly replied at 4-7-2020 04:32 PM
Huhu ok tu mak tu..humban je.lagi satu kata org tgh anak lelaki ni membesar jangan bagi minum soya.a ...

bukan tu je chuolss.. perempuan pun kalau boleh elak minum soya... baik minum susu terus...

perempuan kalau minum soya dia ada estrogen boleh menyebabkan kanser rahim atau payu dara...

susu takpe banyak nutrient... susu coklat pun takpe asalkan susu
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 05:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Jgn pulak kau ajar anak tu, budak pompuan je kena buat kerja rumah, anak lelaki duduk je... Tu lagi palat
Reply

Use magic Report

Post time 4-7-2020 05:05 PM From the mobile phone | Show all posts
I.am.PH replied at 4-7-2020 04:53 PM
Oh my god, so sad
I'm so lucky and so blessed.


Ye, sebab ni leluhur indon, salah satu leluhur pelik dalam dunia.. leluhur uols pun dalam senarai
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list