Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
558
View
13
Reply

IKAN PEKASAM GORENG TELUR...

[Copy link]

Author: rohayatimat       Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-7-2020 12:55 AM | Show all posts |Read mode
Edited by rohayatimat at 15-7-2020 09:18 AM

Pekasam 2.png

Percayakah anda makanan mentah yang diperam atau dijeruk menggunakan garam bagi menghasilkan pekasam mampu bertahan sehingga 1,000 tahun?

Pendapat ini ada asasnya apabila tempayan-tempayan berisi pekasam dijumpai di dasar laut setelah kapal layar yang membawanya karam akibat dilanda taufan ratusan atau ribuan tahun dahulu.

Pekasam samada ikan, daging dan sebagainya sudah tidak asing lagi bagi masyarakat dunia, panggilannya berbeza mengikut tempat dan negara.

Pekasam 1.png

Makanan mentah seperti di atas dijadikan pekasam bertujuan untuk mengawet dan menyimpannya untuk tempoh yang lama, maklumlah zaman dahulu belum lagi terciptanya peti sejuk.

Sebab itulah tempayan-tempayan berisi pekasam dibawa bersama dalam pelayaran pada zaman dahulu sebagai salah satu bekalan makanan ketika terapung di lautan untuk tempuh yang lama.
  

Kali ini saya akan kongsikan cara goreng ikan pekasam supaya rasanya lebih enak dan hilangkan baunya yang agak kurang meyenangkan bagi sesetengah orang. Maklumlah ikan jeruk yang isinya sedikit merepuk apabila diperam untuk jangka masa yang agak lama.

Pekasam 4.png

Caranya, goreng ikan berkenaan bersama beras yang menyelaputi ikan tersebut, angkat bila sudah separuh masak. Kemudian tumis bawang bawang merah dan cili api.

Pecahkan sebiji telur dan kacau sampai hancur. Akhir sekali masukkan ikan pekasam yang telah digoreng sebentar tadi dan perah asam limau nipis ke atasnya.

Selepas beberapa minit angkat, ikan pekasam goreng sudah sedia untuk dihidangkan. Cuba laaaaa...alang-alang meyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

Pekasam 3.png   


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 15-7-2020 04:43 AM | Show all posts
terima kasih rohaya
last last siap juga ya karyanya
in any case, bravo dan semoga semuanya lancar
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2020 09:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau dibersihkan, hilang ler beras2 tu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-7-2020 09:13 AM From the mobile phone | Show all posts
ipes2 replied at 15-7-2020 04:43 AM
terima kasih rohaya
last last siap juga ya karyanya
in any case, bravo dan semoga semuanya lancar  ...

Sama-sama....Aamiinnnn
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-7-2020 09:15 AM From the mobile phone | Show all posts
umbut replied at 15-7-2020 09:00 AM
Kalau dibersihkan, hilang ler beras2 tu

Sekadar cucur air sekali lalu saja dengan segelas air...kalau tak nak pun tak mengapa...
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2020 09:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by rosmahisham at 22-7-2020 09:04 PM

Aku suka mkn pekasam time  puasa sbb selera mcm kurang sikit nk mkn nasi.asyik mkn nasi beriani ,nasi arab,nasi myk je bln puasa muak.en somi x suka bau pekasam,sbb dr dulu dia asyik igt pekasam tu ikn busuk je bau nye hu hu.mind dia dh set gitu.mmg pon iols pnh beli pekasam grg bau busuk 1 rmh..sekali baru ni beli kt kawan x la sebusuk itu. Rupanye resepi ni pecah telur biasa eh..igtkn guna telor masin mcm kita buat ketam/udg letak daun kari n butter tu..nnti blh try ni.
Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2020 05:06 PM | Show all posts
saya pun baru belajar makan ikan pekasam. bila dah try memang sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2020 06:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Pekasam pakai beras goreng sedap,,krup krap.
Satu pagi pekasam ikan toman yang warna kuning pekasam dia. Masak dengan santan. Bau dia buat orang lapar walaupun baru je lepas makan nasi dua pinggan. Rugi aku tak belajar resepi pekasam ni dari opah.
Reply

Use magic Report

Post time 26-7-2020 03:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Makan nasi dengan ikan pekasam sangatlah sedapppp

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-7-2020 12:12 AM | Show all posts
rosmahisham replied at 22-7-2020 09:01 PM
Aku suka mkn pekasam time  puasa sbb selera mcm kurang sikit nk mkn nasi.asyik mkn nasi beriani ,nas ...

Ya sis...guna telur biasa saja...kena try, baru tahu macam mana rasanya...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-7-2020 12:14 AM | Show all posts
MissVixen replied at 24-7-2020 06:58 PM
Pekasam pakai beras goreng sedap,,krup krap.
Satu pagi pekasam ikan toman yang warna kuning pekasam ...

wah!!! menarik tu masak dengan santan...pertama kali dengar...nanti share laaaa resipinya....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-7-2020 12:18 AM | Show all posts
rosmahisham replied at 22-7-2020 09:01 PM
Aku suka mkn pekasam time  puasa sbb selera mcm kurang sikit nk mkn nasi.asyik mkn nasi beriani ,nas ...

sis...kalau yang busuk tak silap saya ikan jeruk...kalau orang kelantan dia panggil ikan budu...baunya boleh tahan laaaa...bila masak dengan telur macam ni...tak ada lagi bau busuk tu...sedar2 nasi dah nak habis 2 pinggang...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-7-2020 12:19 AM | Show all posts
Lengkong replied at 26-7-2020 03:25 PM
Makan nasi dengan ikan pekasam sangatlah sedapppp

nak nak musim hujan...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-7-2020 12:22 AM | Show all posts
farhani87 replied at 24-7-2020 05:06 PM
saya pun baru belajar makan ikan pekasam. bila dah try memang sedap.

memang betul sis...bila kali pertama cuba, baru tahu betapa sedapnya....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list