Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1446
View
34
Reply


Dengan Covid-19 Meningkat, Rakyat Tengah Susah, Kenapa Nak Wujud PLKN Balik?

[Copy link]

Author: Cari-Azza       Show all posts   Read mode

Author
Post time 25-11-2020 11:59 AM | Show all posts |Read mode



Belum habis kemarahan rakyat mengenai kes Covid-19 yang kekal empat angka sehingga mencecah 2,188 kes semalam, sekali lagi rakyat berasa pelik dengan cadangan kerajaan untuk mewujudkan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) kembali.



Usul daripada Kementerian Pertahanan itu didakwa akan dikemukakan kepada jemaah menteri dalam masa terdekat menimbulkan kegelisahan kepada rakyat.


Mengapa perlu diwujudkan PLKN dalam pandemik sebegini? Hilang akalkah, pak menteri?





Foto :Twitter



Antara yang disuarakan adalah situasi getir menangani wabak yang tidak tahu kesudahannya bila serta keadaan ekonomi yang tidak mengizinkan, jadi mengapa ada juga cadangan di luar kotak fikiran ini?





Foto : mstar





Sementelah lagi apabila ada yang menyatakan bahawa kos untuk menjayakan kem PLKN adalah RM600 juta setahun atau lebih kurang RM9,000 untuk kos seorang peserta selama tiga bulan.



Ada yang kata untuk kroni, betul ke?






Foto : Twitter



Biarpun begitu, ada juga yang memberi pandangan bahawa PLKN ini sebenarnya bagus mewujudkan perpaduan serta jati negara anak muda kepada negara.





Foto : Awani




Tetapi, dengan kemudahan ala kadar, ianya jauh panggang dari api jika mahu dibandingkan dengan program hampir sama dengan negara jiran, Singapura.



Persoalannnya, perlukah diwujudkan ketika keadaan segetir ini? - CARI





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 25-11-2020 12:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Eloklah buat drpd budak remaja 24 jam main game...cuma buatlah 2 thn lg...lps covid ada vaccine
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 12:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku penah telibat sbg pekeje kompeni penerima tender plkn..

Tender melayu owner cina..sekian..
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 12:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Buat conscription 2 tahun je lar, sial.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 12:39 PM | Show all posts
nk tabur duit kat kroni ke
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 12:39 PM | Show all posts
Dalam kepala fikir nak dapat duit bukan keselamatan dalam isu semasa sebab tu mungkin ia dicadangkan.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 12:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Buatlah setahun jimat beras makpak kat rumah
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 12:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Bodoh punya cadangan
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 01:02 PM | Show all posts
plkn poket kroni.  we need check balance from strong opposition and good governer. harap plkn tak diteruskan sementara malaysia dilanda musibah.

banyak projek di malaysia ni hanya menguntungkan kroni tanpa hala tuju impak kepada rakyat. harap pekara2 begini yb lim dan opposition bantah sungguh2. taktalaka negara musibah program2 begini perlu di tangguh or mansuhkan.


kalau kerajaan teruskan juga tak mustahil swing vote will happen.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 01:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Senang nk bg kontrak ape2 kt org terdekat. Masyokk uuuuuu
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 01:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Please jangan buat balik plkn. Seriusly membazir dan tiada faedah.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 02:42 PM | Show all posts
Edited by brego at 25-11-2020 02:44 PM

failed betul wartawan cari nih.
ciri2 nya antara 3 ;
1. asik mengkritik dan kondem isu dalam negera,
2. or bawak cerita buruk dari indon,
3. or promote kisah terkini pondan2 semalaysia  

Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 02:46 PM | Show all posts


eloklah diujudkan balik PLKN bagi membantu rakyat yg tengah susah, yg hilang kerja,
dpt mengujudkan peluang pekerjaan, pengusaha2 pakaian Uniform, makanan dll.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 02:50 PM | Show all posts
PLKN boleh improve module jadi one-year conscription.
selain prepare with physical training,
boleh jugak jadi medium untuk kukuhkan integrasi perpaduan.

dah la sekolah sistem asing2,
bahasa kebangsaan pun failed,
nyanyi negara ku pun bahasa lain,
tak hormat dengan rukun negara,
bodoh bab sejarah malaysia dan bangsa lain,
dan akhir sekali, bebal bab perlembagaan negara.

bab integrasi ni, aku puji indonesia.
jati diri dan nasionalisma yang tinggi.
takde kompromi, chinkies pun guna nama indon.
semua orang fasih bahasa indonesia.
takde nya chingchong chingchong ke hulu ke hilir.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 03:07 PM | Show all posts
Pengusaha2 Bas pun dapat manfaat dengan mengangkut pelatih2  ke kem2 PLKN.

menyumbang merancakkan kembali ekonomi yg suram.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 03:59 PM | Show all posts
Saya setuju je PLKN ni diwujudkan semula. Antara sebabnya:

1. Dapat mewujudkan sifat jatidiri dan cintakan negara di kalangan anak2 muda. Dengan macam2 dakyah drpd puak pembangkang dan puak yg tidak senang hati dgn perpaduan org2 melayu dan org2 Islam sekarang ini, PLKN menjadi wadah terbaik untuk memupuk semangat cintakan negara Malaysia.

2. Membuka peluang pekerjaan kpd bumiputera dan merancakkan ekonomi seperti tenaga pelatih, fasilitator, ustaz2 boleh dpt peluang beri ceramah agama, bisnes pengangkutan, katering, pakaian seragam dan lain-lain.

3. Menggalakkan semangat saling menghormati dan bekerjasama antara berbilang kaum di negara ini kerana sekolah-sekolah kita sebnrnya kurang berjaya dlm mewujudkan aspirasi Nasional di kalangan pelajar berbilang bangsa. Masing2 kaum masih berasa curiga antara satu sama lain.

Kesimpulan: Saya bercakap bukan sekadar pendapat saja tapi setelah melihat sendiri aktiviti kem PLKN yg disertai oleh anak saya beberapa thn lalu. Bagus sekali pengisiannya. Seawal 5 pagi peserta telah diarahkan utk bersedia bagi solat subuh berjemaah, setiap waktu solat mesti berjemaah, kuliah agama slps maghrib, aktiviti ketahanan diri, semangat kerjasama berpasukan antara berbilang bangsa dsbgnya. Anak sy sendiri berada dlm kumpulan yg terdiri daripada pelbagai bangsa yg antaranya datang dari Sabah dan Sarawak. Jadi, sy sgt bersetuju dgn langkah kerajaan ini dan sy yakin kem ini semestinya akan dijalankan slps wabak Covid berlalu. Takkanlah nak buat masa2 Covid ni..agak2lah..

Cadangan: Saya cadangkan kerajaan bekerjasama dgn Ustaz Ebit Lew dlm mewujudkan/menambah baik kerangka latihan PLKN. Dgn pengalaman beliau, sy yakin projek ini dpt ditambah baik dan memberi manfaat yg besar.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 04:12 PM | Show all posts
cikjasmine19 replied at 25-11-2020 03:59 PM
Saya setuju je PLKN ni diwujudkan semula. Antara sebabnya:

1. Dapat mewujudkan sifat jatidiri dan ...

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 04:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Teringat plkn ni. Dlu sepupu aku pg plkn ni dkt langkawi. Balik Dok bercerita Abg Bad hensem la, Abg Bad Macho la bla3. Aku tnya dia Abg Bad tu sapa. Jurulatih kt plkn. Aku tnya dia ko bljr apa kt plkn. Dia blh jwb tah, x tau. Tp Abg Bad mmg hensem la
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 04:20 PM | Show all posts
Selesaikan masalah utama negara dulu. Dengan covid yang makin teruk sekarang ni. Kemudian sembang pasal PLKN ni. Kalau ikut kan tak payah pun buat sebab membazir dan bukannya bagi kesan kat semua peserta.
Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2020 04:35 PM | Show all posts
suzycutegal replied at 25-11-2020 01:14 PM
Please jangan buat balik plkn. Seriusly membazir dan tiada faedah.

tp ramai kengkawan iols bertemu jodoh di plkn
skrng dh beranak pinak
hahahahaa
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list