Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
6604
View
109
Reply

[Politik] Kedah bakal setanding Lembah Klang 10 tahun lagi-MB

[Copy link]

Author: Abahmung       Show all posts   Read mode

Author
Post time 28-2-2021 02:21 PM | Show all posts |Read mode

Kedah setanding Lembah Klang 10 tahun lagi-MB

KUALA LUMPUR: Dalam tempoh 10 tahun akan datang Kedah dianggap bakal setanding dengan Lembah Klang hasil pelbagai pendekatan dan perancangan di bawah Kedah Sejahtera Berdaya Huni 2035.

Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, selain merancang pembangunan baharu di Kedah, kerajaan Perikatan Nasional (PN) juga meneruskan pembangunan yang dirancang kerajaan sebelumnya.

Jangan ambil kira fahaman politik. Apa yang penting perancangan yang dibuat diteruskan demi kebaikan rakyat dihabiskan, kata beliau dalam temubual bersama Malaysia Hari Ini terbitan TV3 pagi tadi.

Menurutnya, pembangunan selepas pandemik Covid-19 menjadi fokus utamanya selain usaha menarik pelabur ke negeri itu.

Advertisement

Antaranya Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP) yang mendapat kelulusan pembinaannya akan diteruskan. Selain itu projek pelaburan di Langkawi oleh Widad @ Langkasuka bernilai RM40 bilion.

Sanusi juga berkata, tumpuan kepada pembangunan kampus Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Muadzam Shah (UniSHAMs) dengan menawar pendidikan kepada rakyat dengan kos lebih rendah.

Kata beliau, pendidikan antara perkara penting yang bukan sahaja membawa pulangan modal insane, sebaliknya dapat mengeluarkan seseorang itu daripada belenggu kemiskinan.

Kalau ada pelajar miskin yang tidak dapat bersekolah, ia amat sensitif kerana terhalang usaha mengeluarkan mereka daripada belenggu kemiskinan.

Kita mahu merealisasikan Kedah untuk orang miskin bernaung dan orang kaya berbakti dan berkongsi Rezeki, sambung beliau.

Bagaimanapun beliau tidak menyangkal kehidupan rakyat Kedah tidak mencapai kelas menengah, malah pendapatan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) negeri itu lebih rendah berbanding Perlis.

Namun dalam tempoh 280 hari Kerajaan PN, pelbagai usaha dilakukan untuk kemudahan rakyat.

Saya akan perjuang hak Kedah sampai menang. Hak Kedah untuk rakyat Kedah. I am the fighter. Yang penting bina persahabatan dan tidak perlu cari musuh.

Kita bersikap terbuka. Aduan yang diterima kita ambil respons secara direct. Yang penting rakyat Kedah ada pemimpin tempat mereka mengadu, katanya yang juga Adun Jeneri.

Justeru itu, beliau berharap semua pemimpin negeri itu memberi fokus kepada masalah rakyat dan bukannya berjuang untuk kepentingan peribadi.

Menurutnya, Pelan 2035 Kedah Sejahtera Berdaya Huni mesti direalisasikan supaya tidak berlaku lagi penghijrahan anak-anak Kedah ke negeri lain untuk mencari rezeki.

Oleh itu pasukan yang ada sekarang mempunyai tanggungjawab besar. Pemimpin kena sedia berkorban dan menanggung derita, bukannya ambil nikmat sahaja, ujarnya. C HARAKAHDAILY

Single Polls, Total 40 Users voted

Count down: 246 Days1 Hours0 min.

Your User group have no permission to vote

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 28-2-2021 02:30 PM From the mobile phone | Show all posts
takkan takat buat lapangan terbang dah boleh setanding dengan kolumpo .

Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 02:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku dulu masa sekolah pergi event Kedah Maju 2010. Skrg dah 2021 pun kedah xmaju lagi
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 02:34 PM | Show all posts
Yb sanusi ni mmg pandai wat lawak yer..




Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 02:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Lawak pecah perut ..

Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 02:40 PM From the mobile phone | Show all posts
kaa ini lawak santai pasai dah takda kerja ??
kaa ini satu alasan nak tarah bukit tarah pokok. ??   
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 02:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Kata beliau, pendidikan antara perkara penting yang bukan sahaja membawa pulangan modal insane,

modal insane???
tp news ni mmg lawak..mimpi la nk setanding dgn klang valley
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 02:50 PM From the mobile phone | Show all posts
patutnya kedah , perak , pp , perlis kita jadikan negeri berteras pertanian moden . Kita perlu khususnya padi , ext pasai untuk tidak terlalu berharap kepada negara luar yg pastinya mengundang banyak risiko . Apa yg penting ujudkan satu mind set kalangan petani kita bersatu dalam satu konsortium yg mungkin boleh bertahan bila negara menghadapi pendamik seperti sekarang , atau mungkin membolehkan suatu perancang atau bantuan disalur . Seperti kaum cina , tiap apa kegiatannya pasti ada persatuan umpamanya satu bahtera lebih mudah bila berdepan ribut taufan berbanding perahu kecil .
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 02:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Selamat maju jaya kedah

usah hirau apa yang nons caci

moga airport kulim jadi kenyataan

antara game changer untuk kedah
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 02:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Secara serius ..  aku menggangap idea ini satu yg paling bodoh .
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 02:58 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh la kita packing bag migrate ke kedah
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 03:11 PM | Show all posts
dess402 replied at 28-2-2021 02:53 PM
Secara serius ..  aku menggangap idea ini satu yg paling bodoh .


tiada yg paling bodoh dan tiada yg mustahil jika Kedah bakal setanding dengan Lembah Klang 10 tahun lagi...jika usaha perancangan pembangunan dibuat secara teratur dan bersungguh-sungguh.

Kawasan berpaya Prang Besar pun boleh berubah menjadi Putra Jaya...

Bahagian Kalimantan di Indonesia bakal setanding dengan Jakarta di Indonesia.
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 03:15 PM From the mobile phone | Show all posts
MB kedah malu kan orang kedah
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 03:16 PM | Show all posts
aku kata nak lebih pun boleh

tapi bukan dari sudut bina pencakar langit atau highway bertingkek2 tapi jalan tetap jam namatey

manfaatkan kelebihan, jangan bersaing dalam aspek yang bukan bidang confirmlah kalah...


Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 03:17 PM | Show all posts
aduhhhhaiii
gelak besar kang menghina lak
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 03:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dess402 at 28-2-2021 03:23 PM
rashiman replied at 28-2-2021 03:11 PM
tiada yg paling bodoh dan tiada yg mustahil jika Kedah bakal setanding dengan Lembah Klang 10 ta ...


takde ..  kalau disebut mengikut jejak langkah kolumpo pun mungkin kita boleh setuju jugab. Tapi kalau kata setanding kolumpo , macam tak masok akal persis angan2 mat jenin yg sedang memanjat pokok kelapa . Tiada sokongan dari faktor geografi , dari segi fasilitis atau tiada dari segi kapasiti kemampuannya . Mana dia kajiannya ??  Tapi tak logik gak lah nak dibanding kes kalimantan jakarta . Pasai disitu operasi pemindahan yg akan berlaku . Dah tentu2 perubahan besar
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 04:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Masihkah kau ingat dengan ayat "kedah maju 2010"
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 04:44 PM | Show all posts
Bagaimanapun beliau tidak menyangkal kehidupan rakyat Kedah tidak mencapai kelas menengah, malah pendapatan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) negeri itu lebih rendah berbanding Perlis.


errrr........
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 04:47 PM | Show all posts
nowhite replied at 28-2-2021 04:03 PM
Masihkah kau ingat dengan ayat "kedah maju 2010"

akhirnya ditukar jadi kedah sejahtera zaman arwah ustan azizan.....pasal kriteria nk capai status negeri maju tu sgt mustahil kedah nk grab masa tu....

perlis pun sama,perlis maju 2015 - hakikatnya politician belah2 utara ni sembang deraih ja 24/7.....

kedah / perlis ni potensi nk develop sgt banyak, cuma dipegang oleh politician yg jenih reti buat kerja....
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2021 04:49 PM | Show all posts
ahaha....tiba2 teringat lagu MAI CEK MAI CEK MAI

Ada mesin padi, ada kilang besi...

Kedah sudah la majuuu,
Tak lagi macam dahulu,
Rumah sereba baruu, kenduri ada selalu...


Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list